5. SINIFLAR İÇİN ETKİNLİK

GEZİ ÖNCESİ

ETKİNLİK 1.


ETKİNLİK TÜRÜ:DRAMA
ETKİNLİK ADI:BİZİM MÜZEMİZ
TEMA: HEPİMİZİN DÜNYASI
DERS: SOSYAL BİLGİLER
AMAÇ: Müze gezisi sırasında uygulanması gereken davranışları kazandırmak.
SÜRE: 40 dakika

İŞLENİŞ

Sınıf içerisinde bir müze ortamı oluşturulur. Öğrenciler 2 gruba ayrılır. Bir grup müzedeki sanat eserlerini temsil edecektir ve oyun boyunca kıpırdamayacaklardır. Diğer grup ise müzeye ziyarete gelen öğrenciler olacaklardır. Müzeye ziyarete gelen öğrencilerin elinde keçeli kalemler bulunacaktır. Ziyaretçi öğrencilere bir müzede olduklarını fakat diğer müzelerin aksine bu müzede hiçbir kuralın olmadığı belirtilecektir. Öğrenciler yapmak istedikleri her şeyde serbesttirler. Bağırabilirler, sanat eserlerinin üstlerine yazı yazabilirler. Yaklaşık 15 dakika boyunca öğrenciler temsili müze içerisinde dolaşırlar. 15 dakika sonunda roller değiştirilir. Ziyaretçi öğrenciler sanat eseri rolünde, sanat eseri rolünde olanlar ise ziyaretçi rolünde olacaktır. Kurallar yine aynıdır. Diğer öğrencilerde 15 dakikalık gezilerini tamamladıktan sonra grup içerisinde seçilen öğrencilere sanat eseriyken neler hissettiklerini, ziyaretçi öğrenciyken neler hissettiklerini anlatmaları istenir. Bu bağlamda öğrencilerin empati yapmalarını sağlayacak farklı sorularda sorulabilir.


ETKİNLİK 2.
ETKİNLİK TÜRÜ: Bulmaca
ETKİNLİĞİN ADI: Haydi bulmaca çözelim!
SINIF DÜZEYİ:5.sınıf
ÖĞRENME ALANI: Zaman, süreklilik ve değişim
UYGULANACAĞI ZAMAN: Müze gezisi öncesi
AMAÇ: Öğrencilere müze ile ilgili genel ve müzede karşılaşacakları nesnelerle ilgili kelimeleri buldurarak müzeye ve geziye dair ön bilgilerini harekete geçirmek ve sözümüz bölümünde bulacakları söz sayesinde de müzenin ne olduğu hakkında bilgi vermektir.

İŞLENİŞ

Öğretmen önceden hazırlamış olduğu çalışma kâğıtlarını öğrencilere dağıtır. Öğrencilerden çalışma kâğıdının üst bölümünde yazılı olan kelimeleri kelimelerin karışık olarak yazılı olduğu kutudan bularak çizmeleri istenir. Bütün kelimeler bulunduktan sonra kutuda kalan harfleri sağdan sola sözümüz bölümüne yazmaları istenir.

SÖZÜMÜZ: ........ .................................... ........................................ ................


ETKİNLİK 3.


Etkinliğin Türü: Drama
Etkinliğin Adı: Merak ediyor musun?
Sınıf Düzeyi: 5
Öğrenme Alanı: Zaman, süreklilik ve değişim
Uygulanacağı Zaman: Müze Gezisi Öncesi
Amaç: Müze gezisi sırasında öğrencilerin gezecekleri müzede yer alan eserlere dair merak uyandırmaktır.

İŞLENİŞ

Öğrencilere müzedeki yapıtlardan bazılarının resimleri dağıtılır. Resimlerle ilgili “Aşağıda resimlerde gördüklerin hakkında bilgin var mı? Resimlerle ilgili neler merak ediyorsun? Merak ettiğin soruları yaz.” Diye yönerge verilir.

Geziye her öğrenci sorularıyla gelir. İlgili eserlerin karşısında birbirlerine bu soruları sorup doğru bilgiyi tartışarak bulmaya çalışırlar (Öğretmen ve müze rehberi gerektiğinde yardım eder ).


GEZİ (Müzede)

ETKİNLİK 1.

Etkinliğin Türü: Drama
Etkinliğin adı: Yaşamadan öğrenilmez!
Sınıf Düzeyi: 5.sınıf
Öğrenme Alanı: Zaman, süreklilik ve değişim
Uygulanacağı Zaman: Müze gezisi sırası
Amaç: Müze gezisi sırasında öğrencilerin gezdikleri yerlerdeki insanların nasıl yaşadıklarını drama yoluyla hissetmelerini sağlamaktır.

İŞLENİŞ


Çocuk müzesinde gezi yapılırken orada yapılmış olan insanların yaşam tarzını gösteren canlandırmaları gördükten sonra öğretmen tarafından oluşturulan 5 kişilik gruplara ayrılan öğrencilerden her bir grubun bir bölümü seçip oradaki insanların 15 dakikalık yaşantısını sergilemeleri istenir.

Çalışmayı yaptıktan sonra öğrencilere drama sırasında neler hissettikleri sorulur. Ve okula döndükleri zaman Türkçe dersinde duygularını anlatan bir şiir veya komposizyon yazmaları istenir.



ETKİNLİK 2.

Etkinliğin Türü: Grup Çalışması / Drama
Etkinliğin Adı: Haydi Eserleri Konuşalım
Sınıf Düzeyi: 5
Öğrenme Alanı: Zaman, süreklilik ve değişim
Uygulanacağı Zaman: Müze gezisi sırasında
Amaç: Müze gezisi sırasında öğrencilerin eserler hakkında sağlıklı ve kalıcı bilgi edinmelerini sağlamak.

İŞLENİŞ

Öğrenciler 4’er kişilik gruplara ayrılır. Gruplar gezilen her bölüm sonrasında fısıltı grupları halinde bölüm hakkında konuşurlar. Bu sayede öğrenciler birbirleriyle fikir alışverişinde bulunarak, yapıtlar hakkında birbirlerinin de bilgilerini paylaşırlar.


ETKİNLİK 3.

Grup: 4. ve 5. Sınıflar
Uygulanacağı yer ve zaman: Gezi sırasında – Müze içerisinde
Amaç: Sanat eserleri üzerindeki figürleri yorumlayabilmek
Süre: Gezi süresince

İŞLENİŞ

Ziyaret edilecek müzeye gelinip geziye başlamadan önce öğrencilerden müze içerisindeki eserlerde bulunan çeşitli meslek gruplarına ait olduğuna inandığı insan figürlerini 20 dakika içerisinde fotoğraflamalarını isteriz. Fotoğrafladıktan sonra hangi insan figürünün hangi mesleği temsil ettiğini, çektiği fotoğraflardaki herhangi bir mesleği temsil eden insan figürünü belirttiği meslek dalına dâhil ederken nelere dayandırdığını açıklamasını isteriz. Daha sonra müze gezisi içersinde öğrencilerin fotoğraflarını çektikleri eserlerin yanında gerekli açıklamalar yapar, doğru bilgiyle öğrencinin tespitleri arasındaki farklıları ve benzerlikleri belirtiriz.


ETKİNLİK 4.

ETKİNLİK TÜRÜ: Drama
ETKİNLİK ADI: Öykü oluşturalım
AMAÇ: Öğrencilerin kendi öykülerini oluştururken dönemin yaşam koşullarının farkına varabilmesi.

İŞLENİŞ

Mermer heykeller birbirinin aynısı gibi gelebilir. Hepsini gezdikten sonra her öğrenci birinin önünde dursun ve herkes kendi heykelini ayrıntılı olarak incelesin. Heykelin ait olduğu kişiyi tanımaya çalışın.

- Adı ne olabilir? (Heykele bir ad koyun.)
- Mesleği ne olabilir? (Bir meslek uygun görün.)
- Kişiliği hakkında tahminlerde bulunulur. (Sakin yaradılışlı, kararlı, neşeli, tembel, yaşamayı seven vb.)
Şimdi de yaratılan bu kişiliğe bir öykü oluşturun. Sonra, herkes kendi heykeli için düşündüğü öyküyü birbirlerine anlatsın. Birbirlerinin düşünceleri tartışılsın.
Unutmayın, öykünün konusu yine heykelin yapıldığı yıllarda geçmeli.


ETKİNLİK 5.

ETKİNLİK TÜRÜ: Drama
ETKİNLİK ADI: Neleri Bir Araya Getirirsin ?

İŞLENİŞ

Öğrencilerinizle, arkeoloji müzesi, ana bina de mermer heykellerin, günlük kullanım eşyalarının, süs takılarının bulunduğu galerilerinde geziyorsunuz.
Her öğrenci ayrı ayrı gördüğü her heykel ve nesneden bir gruplama yaparlar. Örneğin, seçilen bir heykelin takısı ve kullandığı eşyalar yazılır. Bunlar hakkında, o dönemin yaşam özelliği unutulmadan fikirler yürütülür. Neden bunların bir araya getirildiği konuşulur. Birbirimize sorular yöneltebiliriz.

• Seçimimizde rol oynayan etkenler nelerdir?
• Bunları bir araya getirirken, günümüzdeki kullanımlarını mı düşündük?
• Seçimimizde kendi beğenimiz ne kadar rol oynadı?
• Sen o yıllarda yaşamış olsan, gerçekten bu eşyaları kullanmayı tercih eder miydin?
• Bu dönemde yaşayan insanlar ve kullandıkları ile, günümüzde yaşayan insanlar yani bizler ve kullandıklarımız arasında neler değişmiş olabilir.
• Eğer o yıllarda sen de yaşıyor olsaydın; şimdi kullandığımız eşyalardan hangisini o yıllarda da kullanmak isterdin? Neden?



GEZİ SONRASI (Okulda)



ETKİNLİK 1.

Etkinliğin Türü: Kompozisyon yazma / Drama

Etkinliğin Adı: 2 Çocuk
Sınıf Düzeyi: 5.sınıf
Öğrenme Alanı: Zaman, süreklilik ve değişim
Uygulanacağı Zaman: Müze gezisi sonrası
Amaç: Müze gezisi sonrasında öğrencilerin gezdikleri yerlerdeki insanların nasıl yaşadıklarını drama ve kompozisyon yollarıyla hissetmelerini sağlamaktır.

İŞLENİŞ

Sevgili öğrenciler, bu etkinliğimizde 2 farklı çocuk gibi düşününüz. Geçmişte ve günümüzde yaşayan 2 farklı çocuk olarak 1 gününüzü canlandırınız. Canlandırdıktan sonra kompozisyon yazınız.

Yapmış olduğunuz müze gezimizde hissettiğiniz duygular geçmişteki çocuk gibi düşünmenize yardımcı olacaktır.


ETKİNLİK 2.

Grup: 4. ve 5. Sınıflar
Uygulanacağı yer ve zaman: Gezi sonrası – Sınıfta
Amaç: Coğrafi şartların toplumun yapısı üzerindeki etkilerini kavratmak

İŞLENİŞ

Sınıfta öğrencileri 3 gruba ayırırız. Her grup farklı coğrafi koşullarda varlığını sürdüren bir ilk çağ devletini temsil edecektir. Bir grup deniz kenarında sıcak bir iklimde, bir grup bozkırlık alanda daha kurak bir yapıya sahip bir bölgede, diğer bir grup ise yüksek rakımda dağlık bir coğrafyada soğuk iklim şartları altında yaşayan bir topluluğu temsil etmeleri istenir. Öğrenciler kendi topluluklarına istedikleri adı koyabilirler. Daha sonra öğrencilerden temsil ettikleri toplulukta yaşayan insanların işlerine yarayabileceğini düşündükleri çeşitli buluşlar yapmalarını, o topluluk içerisindeki insanların ihtiyaçlarını ne şekilde karşıladıklarını, hangi havyaları besleyip, nelerle uğraştıklarını, nasıl elbiseler dikip nasıl sanat eserleri yaptıklarını belirten bir proje yapmalarını isteriz. Temsil ettikleri topluluğun bulunduğu coğrafyanın haritasını çizmelerini, o insanların giydiklerini düşündükleri elbiseleri resimlerle göstermelerini isteriz.








Hiç yorum yok: